Monday, October 14, 2019

Onödigt tvätta bilen själv

Efter resan ned, samt efter att ha stått parkerad under ett träd, så bilen hemsk ut. Ett besök på en biltvätt var nödvändigt helt enkelt.
Sådana vardagssysslor blir ett helt litet projekt när man inte vet hur det funkar här. Vi har dock kört förbi några bensinmackar som skyltat om ”Jet Wash” och liknande som jag tolkat som snabbtvätt.
Den första jag stannade vid hade tvättplatser, en massa slangar typ högtryckstvätt, ett myntinkast, samt en massa instruktioner på portugisiska.
Jag lyckades inte klura ut varken vad det kostade eller hur alla slangar och munstycken skulle användas.
Körde vidare. Nästa hade en tvättautomat av den svenska modellen. Jag antog att man skulle köpa kod eller polett i kassan, så jag försökte på portugisiska, engelska och teckenspråk framföra mitt ärende.
Svaret tolkade jag som ”kör in där bara”. Jag gjorde så, och då kom en annan person fram och pekade hur jag skulle parkera - en bra bit från själva tvättomaten. Men jag lydde och klev ur bilen.
Mannen satte igång att högtrycksspola, schamponera och handtvätta..!
När han var klar, vinkade han på mig där jag satt och drack en väldigt god espresso (kostade 0,65 euro). Nu fick jag köra in bilen i själva tvätten, som han startade bara för att torka bilen. Samtidigt handtorkade han skrymslen och sånt som maskinen inte blåste torrt.
Det tog väl en knapp halvtimme totalt, och jag tänkte att det borde kosta åtminstone motsvarande 300-400 kronor. Jag var därför rätt nöjd när jag körde därifrån i skinande ren bil endast 8:50 euro fattigare (en knapp hundring i svaga svenska kronor).
Det blir svårt att motivera sig att tvätta själv framöver.
Kul färg på bilschampot för övrigt


No comments:

Post a Comment